Pedagogisk vandring i Lussekattens skog

Sällan har ett tema bjudit på så mycket engagemang, möjligheter och kreativitet under så lång tid. Djurtemat på en av förskolan Ottfjällets avdelningar fick både barn och pedagoger att känna stor arbetsglädje. 

Att jobba tematiskt utifrån barnens intresse är inget nytt på avdelningen Lussekatten. Inte heller är det unikt att förskolebarn intresserar sig för djur. Men att ett tema är så outtömligt och engagerande att det varar en hel termin, händer inte varje gång.

Allting började med att några treåringar klädde ut sig till katter. Intresset för djur visade sig vara stort på avdelningen och pedagogerna funderade på vad de skulle kunde erbjuda barnen för att ta tillvara detta intresse och väcka ännu mer nyfikenhet. En skog!

Med hjälp av en projektor lät de en skog växa upp över väggen i ett av lekrummen. De kompletterade med ett bladlöst träd av papper, ett vattenfall av tygremsor och några fågelbon här och där. När barnen kom nästa dag hade rummet förvandlats till en skog som de fick gå på upptäcktsfärd i. Ett samfälligt ”Åååh!” från barnen var ett gott betyg.

– Vi hade satt på musik med bland annat fågelkvitter för att bidra till stämningen och barnen var verkligen hänförda, berättar Anita Goucher.

Ottfjällets förskola. Foto: Mi Edvinsson

Där efter blev skogen, med barnens hjälp, allt mer innehållsrik och öppnade upp för nya lekar och utmaningar. Trädet fick blad och fjärilar som svävade mellan grenarna. När barnens tankar började kretsa kring djurparker och djurskötare tog en förälder dit en jättekartong som förvandlades till djurskötarbostad. De privata gosedjuren fick tillåtelse att komma på besök till förskolan och bli presenterade för barngruppen. Barnen tillverkade matskålar av lera till sina skyddslingar. En del gosedjur fick även nya, trivsamma bon och stannade hela terminen.

– Det har varit väldigt kreativt. Barnen har fått göra vad de vill. En del har velat sy, andra har velat bygga i papp. Det har verkligen varit slående hur mycket man kan skapa med väldigt små medel, säger Camilla Landin.

Förskolan Ottfjället. Foto: personalen

Varje gång temat verkade stagnera förde pedagogerna in något nytt i rummet. Stubbar att sitta och fika på. Tigerspår på golvet som resulterade i böcker och filmer om tigrar samt den jättestora tigern Elis som barnen hjälptes åt att måla. Med hjälp av lärplattan gick det snabbt och lätt att hitta svar på barnens alla frågor om olika djur.

– Vi har verkligen försökt anpassa allting efter barnens tankar och intressen samtidigt som vi fått med så gott som alla av läroplanens mål. Teknik och skapande, värdegrundsfrågor som att ta hand om varandra och värna om djur. Vi har använt OR-koder med ledtrådar om djur, vi har haft djurgympa, språklekar om djur och mycket annat. Föräldrarna har också varit engagerade och kommit på fika i skogen, berättar Kerstin Wikblom.

En stor behållning av djurtemat och skogsrummet har varit att både vuxna och barn har haft väldigt roligt på förskolan.

– Framför allt har barn i olika åldrar kunnat mötas och leka tillsammans, vilket inte alltid är så enkelt när åldersspannet är så stort som 1 – 6 år, säger Kerstin.

Förskolan Ottfjället. Foto: personalen

 

 

 

 

 

 

Text: Mi Edvinsson. Foto: Lussekattens personal och Mi Edvinsson

Tags:

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.