Klassrummet som lärmiljö

Som lärare och elev blir det många timmar i klassrummen och varför inte då försöka se hur man kan skapa bättre trivsel och ett ökat lärande genom att tänka till lite mer hur man möblerar för en bättre lärmiljö som givetvis även skapar bättre trivsel?

Ante Runnqvist från Rektorsakademien Utveckling besökte för en vecka sedan Östersund och arbetade väldigt kreativt med rektorer och förskolechefer om just lärmiljöer. Lärmiljöer kan givetvis handla om den fysiska miljön (väggar, golv, bord och stolar mm) men Ante Runnqvist menar att två andra parametrar är ett måste när vi pratar om lärmiljöer: den intellektuella och den socio-kulturella miljön, de tre aspekterna måste man titta på tillsammans när man planerar sin lärmiljö.

Ante föreläste även på #LUST14 i höstas, här i Östersund, och han tog då upp en intressant tanke eller planeringsmodell när man ska bygga om en skola som han förmedlade även till rektorerna och förskolecheferna. Den ser ut så här:

 Lägereldar och vattenhål

 

 

 

 

 

 

 

Lite kort om vad  han tänker om de olika delarna:

Lägerelden: en plats där man kan samlas, som de gamla grekerna, för att höra en bra berättelse eller se en film tillsammans.

Grottan: här har du möjlighet att krypa undan en stund för reflektion och analys, en plats för att enskilt arbeta i lugn och ro.

Vattenhålet: är precis som det säger, en plats/funktion där man har skapat förutsättningar att informellt träffas och fylla på lite vätska (skulle kunna vara ett fik) och få en chans att lyssna på andras idéer och bli inspirerade på ett mindre ”formellt” sätt.

Workshop: på den här ytan ska det finnas möjlighet att vara extra kreativ, man ska kunna arbeta med händerna och använda olika material och olika tekniker. Det ska vara en plats där du kan skapa något för att utveckla dina tankar i ett eventuellt projekt.

Scenen: En absolut nödvändighet för att kunna presentera de arbeten som eleverna har gjort och för att få fler mottagare som kan få ta del av det en eller flera elever har åstadkommit. Blir det normalt som elev att våga visa upp sitt arbete är chansen mycket större också att känna sig stolt över vad man gjort. Det skulle kunna användas som en utställningsyta också.

Vill du veta mer vad Ante Runnquist pratade om på #LUST14 kan du kika på denna Slideshare

 

Anne-Marie Körling, känd lärare, skoldebattör, föreläsare och författare, pratar i denna film om just klassrummets betydelse som lärmiljö och hur möbleringen kan anpassad till just den lärandesituation jag som lärare har planerat för. Det är en stor skillnad om jag tänker mig en helklassundervisning, en halvklass eller enskild undervisning, på hur man kan möblera för att en bättre lärmiljö. I den filmen diskuterar hon utifrån sitt eget perspektiv och ger tips på hur hon anpassar möbleringen för olika situationer.

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.