Terror och konflikter på schemat 

Terrordåd runt om i Europa leder till många frågor och oro hos unga, så också hos eleverna på Torvallaskolan. SO-lärarna Johan Mattsson och Micke Nilsson bestämde sig för att erbjuda mer kunskap i frågan genom en kurs inom ramen för elevens val.  

Vad är IS? Varför skadar de oskyldiga människor? Kan de komma hit till Östersund? Frågorna som eleverna ställer till sina lärare är många. Och det är lätt att bli orolig när man hör massmedia rapportera om terrordåd i välkända städer som London, Paris, Nice och till och med Stockholm.

– Det finns helt klart ett behov av att prata om det här, säger Micke Nilsson, SO-lärare på Torvallaskolan. 

Micke och kollegan Johan Mattsson beslöt att med koppling till kursplanerna i SO erbjuda en elevens val-kurs om krig, terror och konflikter. De trettio platserna fylldes nästan helt. Det blev en blandad grupp med elever från årskurs 6-9 och en relativt jämn könsfördelning, med någon övervikt för pojkar. 

Terrorism och pågående konflikter  är inte de enklaste ämnen man som lärare kan ge sig i kast med. Vissa frågor har inga svar och i alla konflikter finns olika perspektiv. Kanske sitter representanter för de olika sidorna i en infekterad konflikt till och med i samma klassrum.  

Johan Mattsson och Micke Nilsson i biblioteket. Foto: Mi Edvinsson, Pedagog Östersund
Pålitliga källor är av största vikt. Tryckt text är inte att förakta, tycker Johan och Micke.

 

Hade ni några farhågor innan ni satte igång? 

– Vi vet att det finns skolor i landet där det blivit konflikter mellan elever av sådana orsaker, men vi har inte märkt några sådana tendenser här. Om vi gjort det, kanske vi hade tänkt annorlunda, säger Johan. 

– Det var ju dessutom en frivillig kurs för de som är mest intresserade, det spelar nog också roll för att det aldrig uppstod något här, säger Micke. 

Hur la ni upp kursen? 

– Allra först hade vi en grundläggande genomgång av vad terrorism är och hur det ser ut historiskt. Vi vill visa att terrorism inte något nytt, att det finns olika ideologier och att det inte bara handlar om religion. När det finns religiös koppling ville vi visa att det inte bara handlar om islam, säger Micke.  

– Vi tittade till exempel på Irland och IRA, ETA i Spanien och Bader Meinhof och Breivik. Eleverna fick välja mellan  ett antal ämnen och skriva ett fördjupningsarbete. Som alltid är det mycket viktigt med källor och källhänvisningar ett sådant här arbete, säger Johan.  

Det är ett svårt ämne. Hur gör man det begripligt? 

– Man måste titta på historian och hur samhället är uppbyggt och försöka förstå bakgrunden till att konflikter och terror uppstår. Men det allra svåraste att förstå, både för eleverna och oss,  är att det kan finnas en fråga som är så viktig att man är beredd att släcka oskyldiga människors liv för sakens skull, säger Micke.  

– Det är ju lite svårt när man har ett så stort åldersspann i gruppen, men de flesta elever har nog fått en viss inblick och förståelse för att terror och väpnade konflikter inte sker utan orsak, säger Johan. 

 Vad var eleverna mest intresserade av?

– Det här med 11:e september, kanske. Det är ju en så enorm grej. Och så terrordåden i Stockholm och de andra europeiska städerna. Det är något som gör att det känns nära, säger Micke. 

Vad hoppas ni att eleverna fått med sig efter denna kurs? 

– Kanske ett frö till egna tankar om varför flyktingar kommer hit och vad de varit med om. En del känner sig kanske lättade när de inser att risken inte är så stor att det händer något här kring Östersund, säger Micke. 

Kommer ni att erbjuda ämnet igen? 

– Det gör vi nog. Det finns ett behov bland eleverna, säger Micke. 

– Vi får fortfarande många frågor från eleverna, men nu handlar de mer om skjutningarna i storstäderna. Det är viktigt att vi lyssnar, säger Johan.  

Vad vill ni säga till kollegor som funderar på att ta upp ämnet? 

– Man ska inte vara rädd för att ta upp det, men man ska noga tänka igenom hur man lägger fram det. Man ska också vara beredd på att det kräver förarbete för att kunna göra en ordentlig genomgång. Klimatet på den egna skolan behöver man ha koll på och ha beredskap för att meningsskiljaktigheter kan uppstå mellan elever, säger Micke. 

Om det skulle ske, eller om elever ifrågasätter fakta – vad gör man då? 

– Då får man helt enkelt ta det där med demokrati och allas lika värde och berätta vad som gäller här i Sverige. Att allas åsikter ska respekteras, att det råder religionsfrihet och så vidare, säger Johan.  

Text och foto: Mi Edvinsson

Tips från Johan och Micke om material i ämnet.

Boken ”Terrorismens historia” av Björn Kumm. https://www.adlibris.com/se/e-bok/terrorismens-historia-9789187031816

Artiklar om terrorism från NE: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/terrorism

Myndighetsinformation om risken för terrordåd i Sverige: https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/terrorism

Om brittiska kvinnor som 1913 ville uppnå rösträtt genom terrordåd: