Karoliner och Konflikter

Kan kunskap om den lokala historien öka elevers förståelse för samtidens väpnade konflikter? Kan två timmar som karolin ge insikter om vad det vill säga att vara människa där det råder krig? Jamtlis skolprogram ”Karoliner och Konflikter” ger svar.

Armfeldts katastrofala fälttåg, där 3 000 soldater frös ihjäl på fjället alldeles i onödan, var en fruktansvärt tragisk händelse. Det var dock en mycket begränsad konflikt jämfört med 1900-talets världskrig. Väpnade konflikter är av olika slag och olika omfattning. Just nu är Syrien i blickfånget. För 40-50 år sedan var det bilder från Vietnam som präglade nyhetssändningarna.

En pedagogisk utmaning

Klassen från Storsjöskolan och deras lärare Anders Nyström lyssnar medan Magnus Stafverfeldt, museipedagog på Jamtli, pratar om både nutid och dåtid. Han kastar ut identifikationskrokar och refererar pedagogiskt, när möjlighet ges, till elevernas egen verklighet. På den stora skärmen visas ett filmklipp från Damaskus. Två skolpojkar intervjuas av en journalist när det plötsligt smäller. Kaos utbryter medan kameran ser på, det kommer obehagligt nära. Och så tillbaka till historien igen, till Karl XII.

– Redan från början var vår ambition att kombinera den lokala Karolinerhistorien med ett dagsaktuellt ämne. Vi landade i ”Konflikter”. Det är en utmaning att skapa förståelse för Karolinerhistorien med sitt tidsperspektiv på 300 år och dåtidens samhällsordning och normer. Det är inte heller lätt närma sig nutida, pågående, fasansfulla händelser och det nät av komplicerade faktorer som ligger bakom konflikterna. Det kan vara svårt även för vuxna att få grepp om, säger Magnus Stafverfeldt.

Karoliner Magnus Stafverfeldt

Historien får liv

Eleverna har läst om Karl XII och hans karoliner i skolan, men får nu ytterligare lite repetition om bakgrunden till planen att inta Trondheim och de umbäranden som följde med fälttåget 1718.
Eleverna ska få uppleva en del av detta i ett rollspel och får nu en ny identitet som soldat. På rollkorten som Magnus delar ut står namn, ålder, familjeförhållanden och regementstillhörighet. För vissa jämtlänningar kan fälttåget innebära att de tvingas slåss mot fränder. Hur tacklar man det?

Det blir mycket tyst i rummet när furir Per Schenning livs levande träder in i rummet i karolinerhatt och mantel. Han berättar om förhållandena där ute och ber eleverna klä sig ordentligt. Nu ska de alla bege sig till startpunkten för fälttåget, Duveds skans.

Dramatiska händelser

Bland Jamtlis gamla timmerhus möter eleverna människor från förr. Officerare från de olika regementena förbereder dem på vad som komma skall. Korpral Backman lovar ära, berömmelse och ett enkelt fälttåg som kommer vara över på sex veckor. Kapten Zackarias Åkerfelt talar om karriärmöjligheter, gudsfruktan, disciplin och straff. När soldaterna tågar ut från Duveds skans marscherar många elevfötter i takt. Inlevelsens makt är stor.

Karoliner marsch Karoliner trio

 

 

 

 

Färden går över Jamtlis område och eleverna uppdateras om händelseförloppet genom kartor, berättande och upplevelser. Det blir dramatiskt när den ilskne kaptenen upptäcker en stulen korv i en ryggsäck, och det blir ordentlig fart på eleverna när de olika regementena beordras att snabbast möjligt bygga en bro över vattendraget och ta sig över med sin packning.

Karoliner brobygge Karoliner last

 

 

 

 

De har precis hunnit slappna av efter tävlingsmomentet när ett kanonskott smäller av.

– Fienden kommer! Riv broarna!

Efter att ha ätit en norsk bondmora ur huset kommer beskedet om kungens död.
Det är bara att vända hem över fjället igen. Där ute har lätta snöflingor lägligt börjat yra över Jamtli och det blåser ordentligt kallt.

Koppling till dagens konflikter

När rollspelet är slut och eleverna åter samlas inomhus för Magnus Stafverfeldt en dialog med eleverna om konflikt som begrepp. Han talar även om vad som kan orsaka väpnade konflikter och nämner ojämn fördelning av pengar i samhället, brist på demokrati, miljö- och klimatproblem, stora sociala skillnader och kamp om rent vatten.

– Religion kan också ställa till problem, men är oftast inte orsaken till konflikten. Däremot använder man sig av religion för att ge energi och kraft till en konflikt som redan finns. Det är svårt att veta exakt vad man ska göra för att förhindra konflikter, men helt säkert är att rättvis fördelning i samhället har betydelse, säger Magnus.

Karoliner norska bondmoran

Avslutningsvis får eleverna svara på frågor genom att tycka på handkontroller. Svarens fördelning mellan olika alternativ syns direkt på skärmen och blir föremål för diskussion. Många av frågorna är värderingsfrågor med syfte att visa att det inte alltid är så enkelt att säga vad som är rätt och fel i en konflikt. På frågan om vad eleverna skulle göra om det blev väpnad konflikt i Sverige svarade 22 av 28 att de skulle fly till ett annat land.

Avslutning som mår bra av uppföljning

Eleverna klär på sig för att fly till bussen. De verkar nöjda med dagen.

– Det var kul, och det var god mat vi fick smaka, säger Elias.

– Det var roligt med rollspelet, jag kunde leva mig in i det bra, säger Melinda.

Lite svårare verkade det vara att på stående fot förstå kopplingen mellan karolinerna och dagens konflikter.

– Vi hoppas att elever och lärare fortsätter att prata eller arbeta vidare med detta i skolan. Vår ambition är att de ska vara hjälpta av materialet som är kopplat till programmet och som finns på hemsidan, säger Magnus Stafverfeldt.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.