Framåt på Fröja

Fröja förskola ligger högt med utsikt över staden. På hög nivå ligger numera även förskolepedagogernas energi och arbetsglädje, detta tack vare en total omorganisation som tillkommit på initiativ av pedagogerna själva.

För tre år sedan tyckte förskolepedagogerna på Fröja förskola att vardagen kändes tung. En längre period av personal- och chefsbyten hade dränerat dem på kraft. De slet för att försöka tillgodose alla barns behov i de åldersblandade syskongrupperna och kände sig ganska ensamma. De tre avdelningarna, med tre pedagoger på varje, var som vattentäta skott. Till slut satte personalen ner foten. Det måste bli en förändring, och de ville jobba åldersindelat.

– Det var kämpigt med de större barnen som hela tiden motade bort de små. Vi ville också kunna anpassa miljöerna efter barnens ålder, säger Katrin Olsén.

Foto: Mi EdvinssonPå eget initiativ satte sig pedagogerna ner för att fundera kring hur en åldersindelad verksamhet skulle kunna se ut på Fröja. De studerade läroplanen, läste forskningsrapporter, diskuterade i grupper, gjorde studiebesök. De lade ner massor av tid. Inför hösten 2012, då ett stort antal barn skulle börja skolan, var det dags att göra verklighet av planerna. Det var nu eller aldrig.

Under sommaren arbetade pedagogerna med att anpassa miljöerna på det som skulle bli tre helt nya avdelningar. Mest nervösa var de inför stormötet med föräldrarna då de skulle presentera den nya organisationen. De hade förberett sig mycket noga, tänkt igenom alla för- och nackdelar och beväpnat sig med ett batteri av starka argument. Säkert skulle det kunna bli protester. Men stormen uteblev.

– Föräldrarna oroade sig mest för det praktiska, som att det skulle bli jobbigt med hämtning om syskonen var på olika avdelningar, säger Mikael Sundström.

– Men där måste ju vi vara tillmötesgående och hjälpa dem. När vi förklarade tanken bakom åldersindelningen såg de också många positiva saker med förändringen, säger Maria Landström.

Så mycket bättre

Idag finns det småbarns-, mellanbarns- och storbarnsavdelning på Fröja förskola, med tre pedagoger på varje. Personalen är mycket nöjd.

Foto: Mi Edvinsson

– Det är mycket enklare att möta allas behov nu än när vi hade spannet 1,5 – 5 år i samma grupp, säger Mikael Sundström.

– Förr handlade mest om att rodda. Nu är det mer av verksamhet, säger Anna Esbjörnsson.

Ingen pedagog behöver heller ta ensamt ansvar för en grupp småbarn för att de stora ska få komma iväg på utflykt.

Visionen på Fröja är att alla barn är allas barn. De olika avdelningarna hälsar ofta på hos varandra, och varje gång som barn byter avdelning, följer en av pedagogerna med. Det skapar rotation i arbetslagen och trygghet för både barn och föräldrar.

– Förut gick barnen bara till ”sin egen” pedagog om det var något, nu går de till vem som helst av oss, säger Maria Landström.

– Det samma gäller för föräldrarna när de har funderingar kring sitt barn, säger Mikael Sundström.
Nu är det dags för nästa steg framåt på Fröja. Förskolepedagogernas idé är att hela huset ska jobba kring ett gemensamt tema för att utveckla arbetssättet och bättre kunna svara mot läroplanens mål. Pilottemat är ”Färg och form”, dess syfte och mål är skrivna utifrån läroplanen och varje avdelning anpassar aktiviteterna efter sin åldersgrupp.

En magisk förvandling

Sedan januari 2015 provar sig pedagogerna fram för att så småningom hitta en fungerande arbetsmodell. Vid varje möte delger de varandra vad de gör och hur det går. De är entusiastiska och tror stenhårt på tematanken. Foto: Mi EdvinssonLäroplanen används redan mycket flitigare och temat hjälper dem att hålla ihop verksamheten på ett bättre sätt.

Utvecklingsarbetet är en del av det systematiska kvalitetsarbetet och det kommer att fortsätta att slipas tills det blir så bra som det kan bli. Under tiden händer det också saker med pedagogerna själva:

– Det här har satt igång en lärprocess hos mig. Jag reflekterar mycket mer över varför jag gör det jag gör. Min personliga vision är att vi mer och mer ska bolla med barnen och fånga upp deras intressen, säger Mikael Sundström.

På frågan om hur det är att befinna sig i denna process, svarar pedagogerna i kör: ”Kul!”

– Det är kul att gå till jobbet nu! Det är nya utmaningar och man vet inte riktigt hur det ska bli. Det är roligt att se hur det går framåt, säger Katrin Olsén.

Foto: Mi EdvinssonOch chefen är imponerad av sina medarbetare:

– Jag ser hur utvecklingen har gått från en ganska tung tillvaro till den glädje som råder här idag. På två år har det blivit något helt annat! Det är magiskt, säger Elisabeth Grundahl.

Text och foto: Mi Edvinsson

One Comment

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.