Lärarcoachning – så går det till

Lärarcoachning kan handla om allt från att förändra något på sikt till att hitta lösningar i specifika situationer. Att coacha innebär att ställa öppna, klargörande frågor. Inte att värdera och ge goda råd.

Under tre terminer har lärarcoacherna Eva Eriksson, Martin Svensson och Eva Öberg coachat kollegor på skolor runt om i kommunen. Lärarcoachning bygger på frivillighet, att den som ska bli coachad har en vilja att förändra något. En grundregel är att de aldrig tar sig an någon på sin egen skola.

Exempel på sådant som lärare vill ha hjälp med är att förbättra sitt ledarskap i klassrummet, hur de ska få eleverna mer aktiva i klassrummet, hur de ska räcka till i den allmänna arbetssituationen eller, som i filmen nedan, hur de ska tackla en specifik situation.

Om en lärare ska få coachning krävs först och främst att rektor ger sin medarbetare tid och stöttning och tillhandahåller ett lämpligt samtalsrum. Att kolla med ledningen är alltså alltid nummer ett.

En coachning omfattar för det mesta 5-6 tillfällen med 1-2 veckors mellanrum.

– Samtalstillfället är inte det viktigaste, utan det som händer mellan dem. Då pratar vi om hur det har gått och vad som kan vara nästa steg. Tanken är att man ska få med sig några verktyg, och det brukar oftast bli väldigt bra, säger Eva Öberg.

För att hjälpa läraren framåt gäller det för coachen att ställa rätt sorts frågor utan att värdera det som läraren säger. I filmen kan du se hur det går till när Eva Eriksson hjälper Martin Svensson att förbereda sig inför ett jobbigt föräldramöte.

 Text och bild: Mi Edvinsson

Läs även tidigare artikel: Stort intresse för lärarcoachning

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.