De vinner lärarpriset 2019

Vinnarna av det nyinstiftade Lärarpriset har utsetts. Det enskilda priset går till Sandra Göransson som sprider mängder av positiv kraft på Parkskolan. Genom gruppriset belönas åter igen arbetslaget i Östbergsskolans studiegård för sitt arbetssätt och de fina resultaten.

Sandra Göransson har jobbat som lärare i 15 år, varav de tio senaste på Parkskolan. Hon har tidigare undervisat i engelska och svenska som andraspråk men har nu börjat arbeta som speciallärare. Utbildningen genomgår hon på halvfart parallellt med jobbet.

Sandras leende är stort när hon erkänner att hon knappt fattade vad Barn- och utbildningsnämndens ordförande Joel Nordqvist sa när han berättade att hon vunnit det enskilda lärarpriset på 10 000 kronor.

– Det känns stort, oväntat och skithäftigt! Det är ju en bekräftelse på att man gjort något rätt. Men en sak som jag har tänkt mycket på är att det är samarbetet med kollegor, elever och vårdnadshavare som har gjort mig till den pedagog och person jag är i skolan. Allt jag kan, har jag lärt mig här på Parkskolan, säger Sandra.

Sandra Göransson porträtt utomhus, stolt min
Sandra Göransson, Parkskolan.

Sandra nominerades av kollegan Linnéa Skog vars långa motivering var en enda varm hyllning. Läs den här.

– Jag blev jätteglad när jag hörde att hon vunnit. Det absolut bästa med Sandra är den energi och glädje som hon förmedlar. Jag har bara jobbat 1,5 år som lärare. När jag känner att jag fastnar, att det är svårt och jag undrar hur jag ska lyckas, då är Sandra där och säger: ”Men kom igen nu!” Hon är så peppande mot både kollegor och elever, säger Linnéa.

Även rektor Anette Lööf stämmer in i kören:

– Det är superroligt för Sandra, det är hon väl värd! Hon är ju samtidigt en del av skolan och vi ser det som att det här gynnar hela Parkskolan, säger Anette. 

Ur motiveringen:

” Ni vet den där lilla rösten i en som säger ”Jo, det kommer att gå! Försök!” Det är Sandras röst!”

I motiveringen beskrivs Sandra som en lärare med stort engagemang och ett genuint intresse för att eleverna ska lyckas, som en kämpe för elevernas trygghet och den som bidrar med energi, envishet och optimistiska tankar i kollegiet. Var hämtar hon sin kraft ifrån?

– Visst kan jobbet vara tufft ibland, visst finns det svackor, men jag kan alltid plocka bitar som jag kan lära mig något av. Och eleven som tragglar…när det där lilla ljuset plötsligt dyker upp, det ger ju mig lika mycket som eleven! Och bland kollegorna, när vi reflekterar tillsammans, drar tillsammans – det ger energi! Sedan är jag väl lite så som person också, att jag inte ser neråtspiralen utan istället tänker: Vad kan vi göra?

När Sandra ombeds förklara vad hon ser som allra viktigast i det pedagogiska arbetet funderar hon ett kort ögonblick. Därefter svarar hon utan minsta tvekan:

– Relationsskapande! Det är prio ett. Utan goda relationer når jag inga elever. De måste känna, att trots att de ibland beter sig dåligt och gör dumma saker, så finns det ändå en vuxen som står kvar utan att döma. Vi är många på Parkskolan som gör detta, säger Sandra.

Dubbel belöning till Östbergsskolan

Lärarprisets gruppris på 30 000 kronor går till Östbergsskolans studiegård som även tilldelades Förnyelsepriset denna höst. Det säger något om betydelsen av vad de skapat. Motiveringen lyder:

”Genom sitt arbete med att skapa relationer, bygga självförtroende och skapa tillit till skolan har studiegården nått elever som skolan tidigare misslyckats med att nå. Studiegården har med sitt arbete bidragit till ökad måluppfyllelse, ökad närvaro och en generellt förändrad elevsyn på skolan.”

Prisutdelningen äger rum vid Barn- och utbildningsnämndens sammanträde den 18 december.

Text och foto: Mi Edvinsson

Läs mer om Östbergsskolan och Förnyelsepriset här