Rum för kompetenta barn

Förskolan Jägarvallen sparade sin invigningsceremoni till ettårsdagen. Gästerna fick en guidad rundvandring i lokalerna där lärmiljöerna och pedagogiken är viktigast av allt.

Ballongerna fladdrar i snålblåsten medan barnen på Jägarvallen klipper band och sjunger födelsedagssång för sin förskola som fyller 1 år.

Barn hjälps åt att klippa invigningsbandet.I januari 2020 finns mer tid för invigningsceremoni än samma tid i fjol då personalen drog igång inskolningen av inledningsvis 30 barn. Rektor Carola Persson minns hur det var:

– När jag kom in i lokalerna i november 2018 fanns här ingenting. Möblerna kom i december, personalen började 2 januari och knappt två veckor senare kom barnen, berättar Carola.

Arbetet var intensivt på många fronter. Barnen skulle skolas in, lärmiljöer skulle byggas upp och både barn och vuxna skulle kära känna varandra. Under året som gått har alla avdelningarna fyllts och personalen ökat i antal från 9-18 stycken.

– Det var otroligt spännande och kul och få vara med och starta upp något helt nytt, men jag har aldrig varit så trött om kvällarna! En sak som verkligen är bra är att vi i personalen verkligen måste diskutera allt. Det finns ingenting som redan sitter i väggarna, ingenting som man ”alltid” har gjort. Det var en av orsakerna till att jag sökte mig hit, jag ville ha nya utmaningar, säger Lena Holmberg som arbetat i förskolan i 30 år.

Inskolning och relationsskapande har haft högst prioritet detta första år, arbetet mot läroplanens mål får komma efter hand.

– Det får ta tid, säger Carola.

Rum som passar verksamheten

Besökarna som kommit för att delta i Jägarvallens firande får en rundvandring genom de sex avdelningarna. Lokalerna som är rymliga och ändamålsenliga, bord och fönsterbrädor är i småbarnshöjd och mellan de olika rummen finns glasfönster som gör det lätt för pedagoger att hålla uppsikt även om barnen håller på med olika saker. Personalen har jobbat hårt för att göra utrymmena ombonade och estetiskt tilltalande. I taken hänger mobiler, trädgrenar och andra spännande saker.

Översiktsbild på ett stort rum med projicerad bild av fiskar på väggen, barn och pedagog tillsammans på golvet.
Bilderna som projiceras på väggen gör mycket för miljön liksom den lugna musiken på låg volym.

På varje avdelning finns en ateljé med tillgång till vatten. Det finns också ett ”green room”, med jättestora fönster från golv till tak och dörr ut mot gården – ett rum som egentligen passar bättre som ateljé.

– Vi tog in snö här en dag när det var för kallt ute och målade på snö inomhus istället, berättar förskolläraren Anna Sellman.

Anna, Carola och Lena sitter på golvet vid det låga bordet i green room. Bordet och golvet är fläckat av målarfärg.
Anna, Carola och Lena i ett green room.

På frågan om vad som är det bästa med lokalerna svarar pedagogerna med en mun: Matsalen!

– Det är fantastiskt att inte behöva avbryta och plocka undan det man håller på med för att duka fram mat, säger Lena.

Förskolans kök, där engagerad personal lagar all mat från grunden, gränsar till barnens pedagogiska kök. Genom den stora glasrutan kan alla se vad som försiggår där inne. Om fönstret öppnas kan kökspersonalen guida barn och pedagoger i bakning och annat. Det blir på riktigt.

Lärmiljöerna viktigast

Utmärkande på Jägarvallen är myllret av lärmiljöer. Ett skogsrum. Ett rum för utforskande av ljus och mörker. Ett rum där en stor fläkt skapar magi. Där rummen inte räcker till skapar man rum i rummen. Även förråden har tagits i anspråk. När man jobbar utifrån grundtanken ”ett hus, en förskola” är det inga problem för de olika avdelningarna att ha ett gemensamt förråd istället för varsitt.

– Lärmiljöerna är det allra viktigaste och de förändras ständigt efter barnens intresse, säger Carola.

Barn och pedagog vid lågt bord där en fläkt blåser upp tyg över deras huvuden.
Här blåser det friska vindar!
Hus byggt av olikfärgade delar som ser ut som glas. Händer vevar en lampa som lyser på huset.
Byggbitarna som ska likna glas är magnetiska och lätta att sätta ihop. Det blir vackert när vevlampan lyser.

Pedagogerna har funderat på vad de vill att barnen ska mötas av när de kommer på morgonen. Ska det vara en famn? Eller fina, iordningställda miljöer där spännande saker pågår? På Jägarvallen har de satsat på det senare.

– Vi vill att barnen ska känna så stark lust att se vad som finns att upptäcka att fokus hamnar där istället för på lämnandet i tamburen. Lämnandet blir då enklare, och eftersom barnen ofta kommer i klungor kan det vara svårt att ge en famn till alla, säger Anna.

Pedagogik för nyfikna

När Carola sökte personal till förskolan var hon mycket tydlig med hur hon ville ha det. Den pedagogiska inriktningen förmedlades även skriftligt till de sökande.

– Förhållningssättet och Carolas vision var det som fick mig att söka hit. Reggio Emilia- inspirerat, det kompetenta barnet…det var så jag ville jobba, säger Josefin Nordin som är nyutbildad förskollärare.

Kreativitet och skapande är viktiga byggstenar i Jägarvallens pedagogik. Det finns massor av formbart material men inte mycket av färdiga produkter. Barn som kommer till Jägarvallen från andra förskolor frågar förvånat efter dockorna och bilarna. Var är de?

– Vi har inte det. Vissa barn tycker att det är lite tråkigt, men man får hjälpa dem på traven. Hur kan de själva göra en bil? Vi gjorde även bilvägar i en sandlåda för att de själva skulle kunna utforska vad bilar kan göra. Gentemot vårdnadshavarna kan det vara en utmaning men när man har förklarat tänket så tycker de flesta att det är bra, säger Anna.

– Det är även nytt för mig som pedagog. Hur ska jag tänka? Jag är långt ifrån färdig, säger Lena.

Mjuka fällar och filtar att krypa i. En blomkruka står på fällen.
En lurvig miljö att mysa i.
Ett rum inrett som en skog med stubbar och låtsasträd och bilder på väggarna.
Välkommen till skogen!

Pedagogiken har väckt nyfikenhet på andra ställen och de har redan haft flera förskolor på studiebesök.

Personalen arbetar med utgångspunkt att allt material och alla miljöer ska vara tillgängliga för barnen. De olika avdelningarna är inte isolerade enheter, de samarbetar ständigt över gränserna. Om ett barn vill vara en liten stund på en annan avdelning är det okej och utomhus har alla pedagoger ansvar för alla barn.

– Då blir det inget konstigt om vi måste täcka upp för varandra mellan avdelningarna. Det skapar också förståelse för varandras arbetssituationer på de olika avdelningarna. Arbetslagen kommer ju inte att vara statiska, så det är bra om vi alla lär oss att jobba ihop, säger Anna.

Pedagogerna som Pedagog Östersund talar med gillar också den reflekterande kulturen på Jägarvallen. De har anslutit sig till de fokusgrupper som några förskolor med liknande pedagogik länge drivit. Här läser man litteratur, diskuterar och reflekterar tillsammans. De nyanställda, oavsett utbildningsnivå, skolas in i detta via introduktionsgrupper. Mycket givande! De gillar också den kultur som råder inom Jägarvallens väggar.

– Personalen hos oss är en mix av ålder, utbildningsnivå och erfarenhet. Vi tar tillvara varandras kompetens och är inte rädda för att berömma varandra, säger Lena.

– Det är viktigt! Alla är värda någonting här, säger Anna.

Anna. Carola och Lena, gruppbild

Text och foto: Mi Edvinsson