Pedagogiskt Café BFL 21 maj – dokumentation

Den 21 maj genomfördes vårens Pedagogiska Café med fokus på bedömning för lärande (BFL). 67 pedagoger och skolledare hade anmält intresse att delta och ca 40 stycken dök upp på Östbergsskolan denna soliga torsdagseftermiddag.

Kvällen inleddes med att jag berättade om bakgrunden till träffen. Det går även att läsa om här. Sedan fortsatte Eva Eriksson från Treälvsskolan att ge en kort teoretisk bakgrund till bedömning för lärande (eller formativ bedömning/undervisning som det även kallas). Här är den presentation som användes under den delen (presentationen är gjord i Haiku Deck):

 

Huvudpoängen i presentationen är att bedömning för lärande/formativ bedömning är mer än bara en verktygslåda fylld med spännande tekniker, färgglada koppar och mini-whiteboardtavlor. Dylan Wiliam trycker på att teknikerna måste användas med en förståelse för de teorier de bottnar i. Annars blir de inget annat än just ”roliga tricks”.

Varje teknik han presenterar har till syfte att stödja en eller flera av de fem nyckelstrategier som identifierats och syns i presentationen ovan och bilden nedan. Som lärare behöver du fundera över alla de fem strategierna när du skapar läraktiviteter för dina elever och välja tekniker efter vad du vill uppnå. Vill du aktivera eleverna som lärresurser för varandra så behöver du använda tekniker som skapar dialog, utbyte och kommunikation. Vill du snabbt ta reda på vad eleverna kan just nu kan du t.ex. använda det digitala verktyget Mentimeter för att ställa en fråga, låta eleverna lösa en uppgift på en mini-whiteboard eller skriva en sk. exit ticket/pass när de lämnar klassrummet.

Och viktigast av allt – all information som du som lärare samlar in om dina elevers lärande ska självklart användas för att planera och anpassa din kommande undervisning så att eleverna får möjlighet att fortsätta utvecklas optimalt.

Bild11

Wiliam trycker också på vikten av tålamod. Det tar tid att bryta vanor och mönster i vår undervisning. Välj en nyckelstrategi och fokusera på en eller två tekniker att prova i taget. Prova, reflektera, involvera elever/kollegor och prova igen. Tills den/de blir en vana. Då kan du börja prova nästa.

Efter föreläsningsdelen och fikat delades auditoritet in i två klasser som fick följa med lärare Eva Öberg och Ulrika Lundén till varsitt klassrum för att få vara elever under två olika lektionspass på 30 minuter. Under dessa lektionspass fick ”eleverna”, förutom att lära sig mer om stilfigurer och begreppet kunskap, uppleva ett antal tekniker som stödjer de fem nyckelstrategierna som nämns i presentationen. Efter de båda passen reflekterade ”elever” och lärare tillsammans över vad syftet var med de olika teknikerna och vilka strategier de främjar.

Här kan du ta del av Eva Öbergs lektionsplanering och presentation: Evas lektion pedcafe och Stilfigurer vt 2015 pedcaf.

Här kan du ta del av Ulrika Lundéns lektionsplanering: Pedagogiskt café 21_ulrika och Pedagogiskt café_ulrika ppt.

Kvällen avslutades sedan med en kort gemensam samling i aulan där vi reflekterade över vad man tar med sig från kvällen och vad man skulle vilja prova redan i morgon.

Läs- och filmtips

Under kvällen nämnde vi ett antal böcker på kvällens tema och även ett antal filmade föreläsningarna. Klicka på namnet för att komma till boken/filmen:

Läsa:

Föreläsningar/filmklipp:

Utöver dessa är Dylan Wiliams hemsida en guldgruva – han delar frikostigt med sig av presentationer, artiklar, podcasts etc.

Den 19 augusti kommer Anders Holmgren till Östersund för att hjälpa oss gå ännu djupare in i bedömning för lärande. Är du nyfiken kan du alltid tjuvkika på hans föreläsning på UR här. Kolla med din rektor om du är anmäld!

/Janna

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.