Sommarskolan är något alldeles extra

I Sommarskolan är det inte längre möjligt att läsa upp sina betyg, men eleverna fortsätter att komma, mer motiverade än någonsin. För  de fyra ansvariga lärarna innebär det undervisning med guldkant.

Maud Nilsson, Tove Johansson och Sandra Göransson, alla hemmahörande på Parkskolan, har undervisat i Sommarskolan förr. Det är så roligt att de utan att blinka jobbar två av sina sommarlovsveckor, år efter år. För kollegan Britta Christensson var det första gången, och hon säger som de andra: Jag vill göra det igen!

– Det känns som om man har oändligt med tid! Man hinner allt man vill. Man har en enda elevgrupp, tre timmar i sträck varje gång. Och de kommer och fortsätter där de slutade redan nästa dag – inte nästa vecka, säger Britta.

– Och jag kan plocka ut eleverna en och en och träna dem i att prata engelska. Det kan jag ju aldrig annars, säger Maud.

 SVA och matematik i topp

I år tog Sommarskolan emot drygt 60 elever. De som skulle börja nian i höst hade företräde, men nästan alla som sökte fick plats. Ämnena som erbjöds var engelska, matematik, svenska och svenska som andraspråk. Ingen sökte svenska, men SVA-gruppen blev som väntat stor. Qusay var en av eleverna i denna grupp. Han har bott i Sverige i ungefär ett år, går i 7:an och har nyss börjat i vanlig klass. Han pratar bra svenska.

– Men jag behövde träna mer på att läsa och skriva på svenska. Jag har lärt mig mer nu, det var bra, säger han.

Matematikgruppen var som vanligt också stor. Däremot har antalet elever som behöver läsa extra engelska krympt över tid. Detta kan det dock snart bli ändring på, tror Maud.

– Vi ser ett växande behov av basengelska bland SVA-eleverna. De har ofta läst väldigt lite engelska i sitt hemland, ibland ingen alls, och har svårt att nå godkänt i ämnet, säger hon.

Foto: Mi Edvinson

 Mer tid och ökad koncentration

De fyra lärarna på Parkskolan ansvarade för all undervisning i årets Sommarskola men hade många till sin hjälp: Feriearbetande gymnasieelever, lärarkandidater och andra universitetsstuderande – personer som eleverna också ser som ”lärare”. Eleverna ser ett starkt samband mellan lärartätheten och sitt lärande. De får hjälp direkt, ibland till och med innan de räckt upp handen.

– Man fick mycket mer tid med läraren, och så var det bra att träffa flera olika. Jag tyckte att jag lärde mig mer än annars, säger Elise som tillhörde engelskagruppen.

Lärarna ser betydligt fler skäl till att eleverna gör stora framsteg i Sommarskolan: Det är frivilligt, eleverna är motiverade och de tre timmar långa lektionerna i ett och samma ämne dagligen innebär att de hinner fördjupa sig riktigt ordentligt.

– De hinner både repetera och lära sig nya saker. När de får möjlighet att repetera befäster de kunskapen och deras självförtroende växer, det märks så tydligt, säger Tove.

Detta är något som eleven Cecilia kan skriva under på. Hon sökte sig till Sommarskolan för att repetera grunderna i matematik. Hon upplevde att hon hade glömt bort en del och att det var viktigt att kunna för att gå vidare. Hon berömmer lärarna för deras noggranna genomgångar och är mycket nöjd med sommarlektionerna.

– Man koncentrerar sig verkligen. Och man tror på sig själv och blir peppad. Även lärarna visar att de tror på en. Jag hoppas på att höja mitt betyg nu i nian, säger Cecilia.

Lärarna vittnar om att eleverna generellt är mer koncentrerade i Sommarskolan jämfört med i den ordinarie skolan. Det är inte särskilt konstigt.

– Eleverna i gruppen är nya för varandra så det blir inget hierarkiskt trams. Mobilförbudet är absolut och de har inte sina vanliga kompisar här. Det är ingenting som stör, säger Maud.

 Betygslöst har varit positivt

Nytt för i år var att lärarna inte ska betygssätta eleverna i Sommarskolan. Skönt, tyckterlärarna, eftersom det tog både tid och kraft i anspråk. Skönt verkade också eleverna tycka att det var. Tvärt emot vad man skulle kunna tro har de generellt lyckats bättre med att förbättra sina kunskaper i år jämfört med tidigare år.

– Elevernas motivation var ännu bättre i år. Att slippa betygspressen kan ha spelat roll. Jag hade till och med några elever som gått ut nian som kom hit varenda dag trots att de inte kunde höja något betyg. De kom av egen fri vilja för att de var oroliga för hur det skulle gå på gymnasiet, berättar Tove.

Många av framgångsfaktorerna går inte att överföra till den ordinarie undervisningen – varken elever eller lärare skulle orka fylla sina dagar med mastiga tretimmarslektioner – men om lärarna skulle ta med sig något så är det nog utvärderingen i slutet av varje lektion.

– Utvärderingsfrågor är mycket effektivt. För många innebär det självinsikt om sitt lärande, säger Tove.

– Det är solklart att kunskap befästs när du får tid att reflektera, men det kan vara svårt att hinna med när de eleverna har fem minuter på sig att springa till nästa lektion, säger Britta.

Trots att Sommarskolan sammanföll med både Ramadan och Storsjöcupen, som på olika sätt dränerade eleverna på energi, tycker lärarna att de klarade sig mycket bra. Det tycker Elise, Cecilia och Qusay också, och de kan utan att tveka rekommendera Sommarskolan till alla som behöver en ”boost” i något av kärnämnena.

– Man ångrar sig verkligen inte, säger Elise.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.