Goda lärmiljöer 3: Dags att sluta flumma

Hur syns våra värden i det fysiska rummet? För att kunna arbeta fram en slutlig och riktigt bra modell för skolor och förskolor gäller det att bli konkret ända ner till möbelnivå.

Om arkitekten ska kunna rita den ideala Östersundsmodellen för skolor och förskolor – en modell som är förenlig med vad pedagogerna menar med goda lärmiljöer – måste de ha något att utgå ifrån.  I dagsläget finns en  första arbetsmodell som Sweco och Barn- och utbildningsförvaltningens tagit fram tillsammans.

– Modellen bygger på antaganden och är inget facit. Vi ska jobba med den tillsammans och omarbeta den vid behov, säger lokalsamordnare Patrik Bergström.

Rektorer och förskolechefer är den första pedagogiska expertis som sätter tänderna i detta arbete. Den intensiva arbetsdagens tredje och sista uppgift var inte enklare än de två tidigare. Värdeorden hade med möda definierats och förklarats, men nu gällde det att ta sig bort från allt som är halt och flummigt och bli riktigt konkret. Hur ser matsalen ut om vi prioriterar trygghet? Hur ser det här klassrummet ut om kreativitet är ett av våra ledord?Dagens processledare tipsade:

– Vilka andra förmågor bygger kreativitet på? Undersöka? Skapa? Det är det som är tricket! Om ni tänker så, hittar ni automatiskt aktiviteter och situationer. Då kommer ni också att veta vad som behövs i den fysiska miljön för att uppnå era värden, säger Ante Runnqvist..

Eva Grundberg, rektor på Storjöskolan, var en av dem som var med och brottades med begreppen.

– Det var spännande! Jag tyckte att dagen gav en djup insikt om hur miljön påverkar lärandet, både i skolan och i allmänhet, säger Eva Grundberg.

Kommunens projektledaren Mathias Larsson var också nöjd med dagen och tror att detta arbete var helt nödvändigt för att komma vidare på ett bra sätt. Nu stundar samma jobb för pedagogerna ute på enheterna.

Text och bild: Mi Edvinsson

Läs också:

Foto: Mi Edvinsson

 

Goda lärmiljöer 1: Uppvärmning

 

Foto: Mi Edvinsson

 

Goda lärmiljöer 2: Varning för mattflykt!

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.