IT + pedagogik = 1000 möjligheter

På Vallaskolan blir IT-teknik ett allt vanligare inslag i undervisningen, men aldrig utan pedagogisk baktanke. ”Barnen ska inte vara passiva konsumenter av IT-teknik. De ska vara kreativa producenter”, säger IT-pedagogen Helena Fredriksson.

Vallaskolan är känd för att ligga i framkant vad gäller IT-teknik. Det finns sedan tidigare gott om datorer, många pedagoger har utbildats i Praktisk informations- och mediekompetens (PIM) och alla sjätteklassare kommer snart att ha varsin egen lärplatta.

Foto: Mi EdvinssonNu har Vallskolan tagit ett steg till och investerat i ytterligare 70 lärplattor. Dessutom har de från januari 2014 IT-pedagogen Helena Fredriksson anställd på 50 procent. Hennes uppgift är att hjälpa lärarna att utnyttja den nya teknikens möjligheter, och hon tycks ha fullt upp. På väg från F-klassens IT-stund med kreativ bokstavslek tar hon en titt in i det låsta utrymmet där en mängd numrerade lärplattor ligger på laddning.

– Lärarna kan boka dem via ett bokningssystem i First Class. De kan boka mig också, men inte på nätet, det måste ske personligen,säger Helena.

Plattor enklare än datorer

Enligt Helena har lärplattorna inneburit ett lyft för IT-teknik i undervisningen. Med dem kan man göra nästan allt som man behöver kunna i det vanliga skolarbetet: Skriva, mejla, söka på Internet, fotografera, filma och spela in ljud. Först vid avancerade uppgifter som att redigera längre filmer och liknande, krävs en dator med kraftfulla program. Jämfört med datorerna är lärplattorna billigare att köpa in, lättare att bära och enklare att använda.

– Datorerna tar mera tid att starta upp och logga in på. Med plattan lyfter du bara på locket och så är du inne. Det där med att det tar tid tror jag kan kännas som ett hinder för lärarna ibland,
säger Helena.

Lärarna som vill använda sig av Helenas kompetens bokar in ett samtal där deFoto: Mi Edvinsson samråder kring hur IT kan användas som verktyg i ett visst arbetsområde. Helena är
sedan med på lektionerna, främst i början, för att starta upp och stötta läraren i det nya.

– Många känner sig lite osäkra på tekniken, de är inte lika bekanta med plattorna som med datorerna. Det blir ett lärande för både lärare och elever, säger Helena.

 Appar som gör skillnad

Men teknik är en sak och pedagogik en annan. Att det är pedagogiken som står i centrum är oerhört viktigt, inte minst när det gäller barn med svårigheter och särskilda behov. Helena får glöd i rösten när hon talar om talsyntes för barn med lässvårigheter, appar som ljudar bokstaven man skriver på tangentbordet, appar som läser upp text som man fotograferat från ett vanligt papper.

– Det är just det där som är grejen, när man möter barn som man ser har lite svårt och tänker: HUR kan jag göra för att hjälpa barnet att förstå? Det borde vara alla pedagogers skyldighet att känna till de fantastiska program som finns, så att man på bästa sätt kan hjälpa alla sina elever, säger Helena.

Många nya initiativ

Sedan Helena började jobba på Vallaskolan har många nya initiativ med IT i undervisningen startats. Först ut var en fjärdeklass som jobbade med vikingatiden. De besökte Jamtli, tog bilder med plattornas hjälp och gjorde sedan bildspel och presentationer i klassrummet. Fler lärare blev nyfikna och nu arbetas det bland annat med interaktiva sagor, lärplattor som redskap i Storyline och interaktiva böcker för tyskaeleverna.  Snart smyger sig  IT-teknik med pedagogiska förtecken också in på fritids. Där jobbar nämligen Helena på eftermiddagarna…

– Det är jättekul, och jag peppar pedagogerna till att visa upp för varandra hur de jobbar. Vi brukar ta ett par minuter av konferenserna till det, säger Helena.

Text och foto: Mi Edvinsson    

Läs mer om hur Vallaskolan jobbar med lärplatta som verktyg i Storyline.

Här finns en sajt där lärare recenserar pedagogiska appar för lärplattor.         

                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.