Det gemensamma lärandets inneboende kraft i förskolans praktik

Helen Timperley släppte 2013 boken Det professionella lärandets inneboende kraft
på svenska och hennes forskning har sedan dess fått ökad uppmärksamhet i hela landet. Hennes studier har till största delen skett i grundskolor men mer och mer börjar även förskolor se vinsten med att använda sig av den undersökande och kunskapsbildande cykeln som enligt Timperley bör vara grund för det professionella lärandet (se bild).

timperleycykel

I Karlskrona stad ville man titta närmare på hur man kunde förbättra matematikreslutaten i åk 3 genom att förändra arbetet med matematik redan på förskolan. För att komma åt detta arbetade man bland annat utifrån Timperleys teorier.

Deras arbete har dokumenterats i en utvecklingsartikel som publicerades i Skolportens nättidsskrift Undervisning & Lärande http://www.skolporten.se/forskning/utveckling/. Artikeln är  nr 18/2015. och författarna är Camilla Norrhede och Christian Olsson.

Klicka här för att hämta och läsa artikeln: Undervisning_Larande_18_2015_Timperley_förskola

Vill du veta mer om Timperleys forskning kan du börja med att titta på denna korta film.

Du kan också läsa Region Skånes sammanfattning Tio forskningsbaserade principer för professionsutveckling på svenska: Timperley 10 forskningsprinciper

/Janna

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.