Storyline med lärplatta som verktyg

Klass 2:2 O på Vallaskolan gör en Storyline om Butiksgatan. Apparna i lärplattan ger barnen möjligheter att skapa presentationer med text, bild, film och ljud. Därmed inte sagt att saxen och pennan glöms bort.

Foto: Mi Edvinsson

Storyline, den pedagogiska metod där man utifrån barnens förförståelse bygger undervisningen kring en berättelse, är bekant för många och ingenting nytt i sig. Det som är nytt på Vallaskolan är att 2:orna från och med i höst använder sig av lärplattor när de jobbar med Storyline.

Barnens uppgift är att skapa en affärsgata. I smågrupper har de valt vilken sorts butik de vill bygga och gett den ett namn.  De har klippt, klistrat, ritat och satt upp sina pappersbutiker på väggen –  för långt ifrån allt görs med teknikens hjälp.  När det var dags att göra rekl

am för sina varor och tjänster plockades lärplattan fram för första gången.

– I appen Pic Collage fick var och en skriva, lägga till bilder, komponera ihop ett flygblad eller broschyr som sedan kunde skrivas ut. Foto: Mi EdvinssonOch de lär sig ju mycket annat på köpet. Bland annat uppstod funderingar om hur man skriver öppettider, om man kan skriva 10-8 eller om det blir konstigt då, berättar IT-pedagogen Helena Fredriksson som jobbar tillsammans med läraren Cecilia Mann i klassrummet.

Foto: Mi Edvinsson

Just idag ska barnen skapa den figur de vill vara i sin egen berättelse. Från ett papper med geometriska figurer klipper barnen ut lämpliga kroppsdelar. Den stora cirkeln passar som kropp på en rundnätt person, triangeln blir en fin klänning. Med tyg och garn klär barnen på sina pappersfigurer.

Johan, Mattias och Nike har en godisaffär tillsammans. Johan hade oturen att vara borta då de andra gjorde reklamblad, men både Mattias och Nike säger att de tyckte att det var roligt att använda lärplattan till uppgiften.

Foto: Mi Edvinsson

 

– Jag gillar att använda iPad. Jag har en hemma också, men i den har jag inte Pic Collage, säger Nike. Det är kul! Det är lättare att måla fint med iPaden än med kritor, säger Mattias.

Men precis som vuxna har också barn olika åsikter.

– Jag tycker att det är roligare att göra kreativa saker med händerna än att göra saker med iPad, säger Oscar.

Foto: Mi Edvinsson

När figurerna är klara ska barnen få fundera på vem de har framför sig. Med papper och penna ska de sedan skriva ner namn, ålder, egenskaper och annat som kännetecknar karaktären, men sedan kommer det att bli IT-dags igen.

– Var och en kommer att få göra en presentation av sin karaktär med hjälp av bilder och inspelat tal i appen iMovie, berättar Helena.

Detta vet barnen ännu ingenting om, men man kan gissa att det är många som kommer tycka att det är roligt.

Läs mer om Vallaskolans arbete med IT i undervisningen här.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.