Nyanlända barns deltagande i språkliga händelser i förskolan

Ellinor Skaremyr har på Karlstad Universitet har i en licentiatuppsats tittat närmare på hur nyanlända barn möts, bemöts och lär under sin första tid i den svenska förskolan. En av slutsatserna som lyfts fram är att barn lär av barn. Det är viktigt att barn ges en framträdande roll när nyanlända barn tas emot i förskolans verksamhet.

Ellinor Skaremyr har i sin studie följt två nyanlända flickor under deras första fem månader i den svenska förskolan. Hon har observerat de dagliga mötena mellan barn – barn. De nyanlända barnen skuggar sina mer erfarna kamrater och använder både verbalt språk så väl som kroppsspråk i sitt samspel, men varje barn har sina egna strategier. Gemensamt är dock att genom den sociala interaktionen med andra barn utvecklas både det verbala språket och delaktigheten i det sociala samspelet på förskolan för de nyanlända barnen. nyanlända_förskola150129

Läs en intervju med författaren och hämta avhandlingen här.

/Janna

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.