Ett stycke nutidshistoria

Mordet på statsminister Olof Palme skakade om Sverige. Det vet vi som vaknade till morgonnyheterna 1 mars 1986. Men vad vet dagens trettonåringar? Riksteaterns skolföreställning ”Natten den 28 februari” berättar om en dramatisk händelse i vår nutidshistoria och en minst lika dramatisk period i en tonårsflickas liv.

I en fullsatt salong på Storsjöteatern fick kommunens alla sjundeklassare uppleva en rad ögonblicksbilder från ett år då katastroferna avlöste varandra: Mordet på Olof Palme, rymdfärjan Challenger som exploderadeoch kärnkraftsolyckan i Tjernobyl.  Året var 1986 och i förgrunden finns en familj som också är i kris.

Natten den... 2 Pjäsen, skriven av Ninna Tersman, ingår i Skapande Skolas centralt organiserade aktiviteter och sätts upp av Riksteatern i samarbete med kompaniet NIE (New International Encounter). Ett citat av regissören Kjell Moberg i programbladets förord får illustrera varför man väljer att sätta upp denna pjäs just nu: ”Varje folk och dess ledare har ett stort ansvar för de berättelser de delar med varandra. Det är lätt hänt att den ensidigt vackra berättelsen om ett lands historia blir grogrund för nationalism och främlingsfientlighet.”

Mycket att diskutera

Pjäsen har många trådar som går att plocka upp i efterföljande diskussioner med eleverna, något som Anna Åberg, samordnare för kommunens arbete med Skapande Skola och kultur, vill uppmuntra till. Mordet på Olof Palme var en mycket omskakande händelse i det svenska samhället, men det är snart 30 år sedan och inte alls självklart att dagens trettonåringar känner till det. Det historiska perspektivet viktigt för att eleverna ska förstå sin samtid och utveckla beredskap inför framtiden. Som någon har sagt: Ett samhälle utan historia är som en människa utan erfarenheter.

– I samband med valet pratade vi om partier, demokrati och sådana saker. Då tog jag även upp Olof Palme, och det var långt ifrån alla som kände till vem han var eller vad som hänt. Sjundeklassarna är kanske lite för unga för att fullt ut förstå en diskussion om ett fritt samhälle, men vi ska absolut prata om det här efter pjäsen också, säger William Wallström som jobbar på Torvallaskolan.

Pjäsen ger också eleverna möjlighet att reflektera över sin egen situation i förhållande till den sönderfallande familj som tar plats på scenen. Här finns systrarna som försöker fylla tomrummet efter mamma som flyttade till Grekland efter skilsmässan, här finns tonårstjejens oro för att ha blivit gravid efter en kvälls obetänksamhet och polispappan som blir så uppslukad av Palmemordet att han glömmer sina barn.

Natten den... 4Elever kommenterar

Efter föreställningen träffar Pedagog Östersund några elever från Kastalskolan.

– Pjäsen var mycket bättre än jag trodde att den skulle vara. Jag trodde bara att vi skulle lära oss en massa grejer, men det var bra det där med hur de hade de i familjen, säger Olivia.

Precis som bland Torvallaeleverna varierade kunskaperna om mordet på Olof Palme. De som visste något, hade hört talas om det antingen i skolan eller av föräldrarna.

– Jag hade hört om det, men jag visste inte att han var statsminister, säger Emilia.

Att personerna i pjäsen också talade om en kärnkraftsolycka framstod tydligt för eleverna, men namnet Tjernobyl var ingenting som klingade bekant. Var det något som hade hänt på riktigt det också, eller var det kanske fantasi?

– Det vet jag faktiskt inte, säger Anna.

Tidsmarkörerna hade de unga däremot full koll på.

– Det var telefon med sladd! säger Olivia förtjust.

– Och stora skivor med Carola, säger Emilia.

Att flera elever var bekanta med 80-talets musik blev också tydligt när skådespelarna framförde sin version en känd Ebba Grön-låt. Skådespelarna presenterar den som Muren, med från den unga publiken kommer tydligt besked om den rätta titeln:

– Die  Mauer!

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.