Tre nya NTA-teman!

Nu finns tre nya NTA-teman att jobba med, två digitala och ett mer handfast. Liselotte Hallqvist på Orrvikens skola är lycklig över tekniklådan för årskurs 1-3.

Det nya NTA-temat Testa teknik är framtaget för årskurs 1-3 och handlar om tekniken i elevernas närmiljö. I de olika uppdragen får eleverna möjlighet att fundera över hur enkla föremål kan skydda saker eller människor och vilka krav de måste uppfylla för att fungera. Foto: Mi EdvinssonDe får även undersöka olika tekniska lösningar, testa och jämföra dem samt försöka konstruera egna.

– Detta är den första tekniklådan för lite yngre elever. Den var efterlängtad! Teknik kan ibland glömmas bort när de gäller de yngre eleverna, säger NTA-utbildaren Liselotte Hallqvist.

 

Vardagsnära

Liselotte har just börjat jobba med tekniktemat i sin tredjeklass på Orrvikens skola. Hon visar upp olika föremål för att repetera vad de gjorde förra gången. Eleverna får säga i kör vad föremålen kallas:  Kylklamp, klämskydd, bananfodral…. Begreppen är Foto: Mi Edvinssonmånga och språkutveckling löper som en högst medveten röd tråd genom temat.

– Jag har lärt mig vad möbeltass är, det visste jag inte förut, säger Elis.

Sedan blir det samtal om vad olika saker, till exempel grytunderlägg, kan vara tillverkade av. Eleverna tänker på köket där hemma och kommer med förslag: Trä, järn, bast… Alla är överens om att materialet måste tåla värme.

– Efter att ha utbildats på det här temat känner jag mig mer säker på vad teknik på den här nivån handlar om. Det är praktiskt och vardagsnära, säger Liselotte.

Spännande diskussioner

Dagens uppgift är att sortera in bildkort i Venndiagram. Korten föreställer olika föremål. Av vilket eller vilka material skulle de kunna vara tillverkade?  Plast, tyg eller metall?  Eleverna sitter på golvet och jobbar i grupp. Det är inte superenkelt och det uppstår många diskussioner. Att ett petskydd kan vara av plast, det vet eleverna, men skulle det också kunna vara av metall.

– Nej, då kan man väl få ström i sig, säger en pojke.

Samtalet leds in på hur en kabel ser ut. Metalltrådar inuti och plast utanpå. Varför är det plast utanpå, egentligen?

Foto: Mi Edvinsson– Om det kommer vatten på kabeln så kanske man får stötar, föreslår en annan elev.

De snuddar vid saker som de bara har en vag aning om. Ännu har de inte kunskap nog  för att uttrycka att metall leder ström.

Efter grupparbetet blir det klassdiskussion. Eleverna tycker att uppgiften har varit kul, men också lite svår.

– De har väldig olika förkunskaper, och de har aldrig tänkt på teknik på det sätt som vi pratar nu. Jag tror att detta ger en intressant fördjupning av saker som de redan har sett men inte vetat så mycket om, säger Liselotte.

Två digitala teman

I ett annat klassrum testar Lena Nachmanson för första gången det nya digitala temat ”Kroppen” med sin 4-5:a. Temat, som är för elever i årskurs 5-7, är utformat som en äventyrsberättelse med uppdrag att utföra och problem som ska lösas med hjälp av bland annat faktasök. Vissa praktiska moment som att kolla andning och puls ingår också. Lena är positiv till det digitala upplägget som innehåller både filmer och animationer. Dock upplever hon att eleverna ibland tycker att programmets  texter är lite svåra.

– Vi måste jobba mycket med ord och begrepp, säger Lena.

En som gillar att jobba med temat ”Kroppen” i datorn är Nelly.

– Det är kul, det är som ett spel. Och det är roligt att göra på ett annorlunda sätt och inte bara lyssna på läraren, säger Nelly.

Det tredje nya NTA-temat är ”Rymden” för årskurs 2-5, även det i digital form.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.