Resan som alla borde göra

Torvallaskolans personal startade terminen i Auschwitz´ förintelseläger. De ångrar sig inte trots att mötet med historien blev brutalt. Grunden för ett ännu bättre likabehandlingsarbete är lagd.

Istället för traditionell kick-off på konferensanläggning startade Torvallaskolans personal höstterminen med en utlandsresa. Färden gick till Krakow i Polen där de fick en guidad busstur till två av andra världskrigets mest fruktade koncentrationsläger, Auschwitz 1 och 2, det senare även kallat Birkenau.
Auschwitz rum
Birkenau britsarteckning
Med egna ögon såg de kremeringsugnarna som svalde över en miljon oskyldiga människor. En av gaskamrarna var fortfarande helt intakt. De såg barnkläder som burits av Förintelsens yngsta offer, väskor märkta med namn och vars innehåll ägarna aldrig återsåg – allt varvat med berättelser om personliga levnadsöden. Birkenaus storlek chockerade. Barackerna med sina träbritsar var oräkneliga. På väggarna satt fortfarande en och annan barnteckning kvar, bilder som satts upp av fångarna för att skapa en känsla av hopp.

– Det mest skakande för mig personligen var rummet där kvinnornas avklippta hår fanns kvar. Jag tänkte automatiskt på min familj och min dotter. Med min bakgrund ligger det nära, säger Nazanin Oladi som kommer från Iran.

Vi måste fortsätta att berätta

På Torvallaskolan har 42 procent av alla elever invandrarbakgrund. Syftet med personalresan var bland annat att öka personalens kunskaper om Förintelsen för att motverka rasism.

– Man har läst så mycket i ämnet, men att se det i verkligheten är något helt annat. Det känns. När jag föreläser för eleverna tror jag att det spelar roll att jag har egna bilder och upplevelser
från platsen. Jag tror att jag kan förmedla historien på ett annat sätt, säger Reidar Lunde.

– Händelserna hamnar allt längre bak i tiden och snart finns ingen som överlevde lägren kvar i livet. Det finns fler än man kan tro som förnekar att förintelsen har ägt rum och det är så viktigt att vi fortsätter att berätta. Titta hur det ser ut i världen idag, med rasismen som växer. Det är lätt att dra paralleller, säger Micke Mojo Nilsson.

Andra syften med resan var att få större förståelse för flyktingelevers situation samt få bättre inblick i Toleransprojektet där elever från Torvallaskolan deltar för tredje året i rad. Dessa elever får göra samma resa som personalen nyss gjort.

Ett angeläget arbete

Precis som i Toleransprojektet tror lärarna att kunskap om förintelsen kan motverka rasism och stärka tanken om allas lika värde.

– Israel-Palestinakonflikten påverkar till exempel muslimska ungdomar. De behöver hjälp att förstå, säger Nazanin.

– Även i krigets Syrien är rasismen tydlig. Sådant har eleverna med sig i bagaget när de kommer hit, säger Micke.

Att hela personalen, även fritidsledarna, varit med på resan ger tyngd och en gemensam grund i likabehandlingsarbetet, menar Maria Emanuelsson. Efter upplevelsen i Auschwitz känner de att de tillsammans måste jobba ännu hårdare med inkludering och allas lika värde

– Det här är den bästa upptakt man kan ha på ett läsår. Alla borde ges möjlighet till att göra studieresor som denna. Det är dessutom billigare än två nätter och helpension på en svensk konferensanläggning, säger Maria.

Torvalla personal copy

Text och personalfoto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.