Kollegialt på Clarion

Studieresan blev tillsammans med erfarenheter från den egna verksamheten en rik källa till kunskap och lärande bland kollegor. Det blev en inspirerande utvecklingsdag för de inbjudna förskolepedagogerna.

Fokusgruppen bestående av pedagoger från förskolorna Hjorten, Litsvägen, Campus och Stadsdel Norr (som Pedagog Östersund tidigare har berättat om) fick tidigare i år möjlighet att åka på Reggio Emilia-institutets sommarsymposium och göra spännande studiebesök vid flera förskolor i Stockholm. Som en del i det kollegiala lärandet var det nu dags för deltagarna att dela med sig av erfarenheterna till sina kollegor. Inbjudna var också förskollärarna från Lillsjöhögens och Bringåsens förskolor som från och med i höst har påbörjat ett liknande utvecklingsarbete. Läs mer om utvecklingsarbetet här.

Förmiddagen ägnades åt att förmedla de kunskaper och den inspiration som besöket i huvudstaden gett. Efter lunch fick kollegor och gäster cirkulera mellan fyra olika rum och ta del av hur det pågående utvecklingsarbetet har påverkat arbetet på de olika förskolorna. Många nyfikna frågor ställdes.

Litsvägen, som på ett mycket konkret sätt åskådliggjorde hur de arbetat med ett projekt på temat ”ljus”, hade inrett rummet med orangea ljuslyktor och en vulkan av lera. Inspiration till bygget av vulkanen kom vid barnens experimenterande med hemmagjord ”månsand” (8 dl vetemjöl och1 dl matolja per sats, garanterat giftfritt!) som åhörarna i rummet också kunde få känna på med händerna. Foto: Mi EdvinssonFörskolechefen Ulla-Britt Blomqvist fick äran att utlösa ett vulkanutbrott av diskmedelsbubblor med Bengt Marsch på första parkett.

Eva Jämting-Lundh berättade entusiastiskt om hur pedagogernas ursprungliga tanke med sandleken oväntat förvandlades till ett vulkantema när barnen spontant började leka ”pulkan” som sprutade eld av sand.

Inspirationen från kollegor och Clarions lyxiga godbitar till kaffet fick energin att räcka ända till slutet då det var dags att sitta ner i respektive arbetslag och reflektera över vad man nu tar med sig hem och gör verkstad av i det vardagliga arbetet.

– Det är givande att mötas i olika pedagogiska samtal och få ta del av hur andra arbetar. Jag har både fått bekräftelse och nya tankar, säger Åsa Pettersson, Bringåsens förskola.

– Jag tog mycket intryck av diskussionen kring lärmiljön, att se miljön ”på nytt” och titta vad miljön bjuder in till. Och så tar jag med mig tankarna kring intelligent lekmaterial, säger Helena Wikström, Lillsjöhögens förskola.

 Text och foto: Mi Edvinsson

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.