Djur och kultur i höstens stora projekt

Det blev en svängig avslutning på Arnljotskolans stora kulturprojekt om skogens djur. Emil Eklöv ledde sången med sin ukulele. Lärarna har lett klassrumsarbetet med ASL-metoden. Under hösten har det både kunskapats och skapats på annat sätt.

Skolbarnen sitter på mattor utmed väggarna. Förväntan är stor. Är det Tore som kommer att dyka upp? Eller hans borttappade katt? Det visar sig att det inte är någon av figurerna i sagoboken ”Tore och skogens djur”, utan naturinspiratören Emil Eklöv. Tillsammans med barnen sjunger han sångerna om humlan, älgen, räven och alla de andra djuren som bokens huvudperson träffar, och som alla elever också har lärt känna under hösten.

Foto: Mi EdvinssonIdén till ett gemensamt temaarbete föddes när en lärare på skolan berättade om Emil Eklöv som turnerat på skolor med sångerna från sagan om Tore. Låtarna både svänger och förmedlar kunskap om djuren. Genom Skapande skola ansökte Arnljotskolan om medel till ett ämnesövergripande kulturprojekt och bjöd in eleverna i årskurs 1-3 i Östbergsskolans förberedelseklass att vara med. Sedan dess har samtliga klasser med sagoboken som utgångspunkt skrivit, läst, berättat, skapat och sjungit om skogens djur.

– Barnen har varit så taggade, och de har skrivit och lärt sig massor tack vare ASL-metoden som alla här på Arnljotskolan använder. De har lärt av varandra också när de redovisat för varandra i faddergrupper, säger läraren Gunvor Lindén.

ASL och integration

I ASL-metoden (Att skriva sig till läsning) är det viktigt att det finns en mottagare av texten. Därför bad skolan Östersunds bibliotek om att få ställa ut material från sitt temaarbete, vilket bibliotekspersonalen var positiva till. Till och med vecka 48 kan man i bibliotekets utställningshörna titta på de fina böcker och konstnärliga alster som barnen har gjort. Absolut värt ett besök!Foto: Mi Edvinsson

Läraren Johanna Grundahl från Östbergsskolan har kommit till den musikaliska finalen med sin lilla elevgrupp från förberedelseklassen.

– De har tyckt att det har varit roligt att sjunga, och det har varit ett bra sätt att träna på svenskt uttal. Genom sångerna har de också kunnat lära sig lite om djur som finns i Sverige. Alla vet inte vad en älg är, säger Johanna.

Barnen har också varit på studiebesök i klasserna på Arnljotskolan, något som Johanna tycker är positivt då det ger förförståelse för hur barnen jobbar i den ”vanliga” svenska skolan och hur lekar och aktiviteter går till.

Nya kunskaper

Smyckade med egenhändigt gjorda älghorn, rävnosar och andra accessoarer rockar barnen loss tillsammans med Emil. Det märks att de har tränat på sångerna som också förmedlar kunskap: ”När blommorna blommar måste jag va´ där, annars blir det inga frukter eller bär”.

Foto: Mi Edvinsson– Jag har lärt mig att humlor egentligen inte ska kunna flyga, berättar Hilma som går i 2:an.

– Och jag har lärt mig mycket om myror och om fjärilar, säger Hassan som har fina myrantenner på huvudet.

Magdalena Moström, förälder till Arvid i årskurs 2, är här för att se resultatet av all sångträning som skett via Spotify där hemma den senaste tiden. Hon kan skriva under på att Arvid lärt sig en hel del om klassens temadjur under terminen.

– Jo, det kan man lugnt säga. Han har varit väldigt mycket spindel, om man säger så. När vi går i skogen hemma så berättar han om en massa olika sorter, giftighet och annat, säger Magdalena.

Text och foto: Mi Edvinsson 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.