Överlämning mellan förskola och förskoleklass

Förskoleklass spelar en viktig roll i barns utveckling med sin sammanlänkande funktion mellan förskola och skola. Men för att förskoleklass ska kunna ta vid där förskolan lämnande, krävs god överlämning och samverkan. 

Tarja Alatalo, Johanna Meier och Elisabeth Frank har tillsammans gjort en studie för att titta på verksamma förskollärares erfarenheter av överlämningar mellan förskola och förskoleklass och hur överlämningar sker. Studien publicerades i nr 13 2014 av skriften Forskning om undervisning och lärande som du kommer till om du klickar på namnet. Studien kan du hitta här.

Studiens syfte är att:

belysa verksamma förskollärares erfarenheter av överlämning från förskola till förskoleklass med fokus på barnens långsiktiga lärande inom de i läroplanen formulerade målområdena. De centrala frågor som genomsyrar studien behandlar om och hur överlämningar genomförs från förskola till förskoleklass samt vilka erfarenheter förskollärare har av överlämnandet.

kritor

 

 

 

 

 

 

/Janna

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.